Jumala ei tuhonnut kaupunkia Joonan saarnan mukaan ja siitä Joona vihastui. Tästä seurasi keskustelua Jumalan ja Joonan välillä.

 

 

4:3. Ja nyt, Herra, ota minun henkeni, sillä kuolema on minulle parempi kuin elämä."

Kuoleman toivotus alkaa heprealaisen tekstin mukaan sanomalla (veattaah) ”ja nyt”. Sanonnalla osoitettiin siihen aikaan, että on tullut loppuyhteenvedon aika (”ja nyt” Herra ota minun henkeni).

 

 

4. Mutta Herra sanoi: "Onko vihastumisesi oikea?"

 

Jumala ei hyväksynyt Joonan päätelmää, mutta ei sanonut, että olet väärässä, vaan jätti ratkaisun Joonalle.

Jumala kohteli Joonaa, kuten tuhlaajapojan isä kohteli vanhempaa poikaansa, joka suuttui isän osoittamasta armosta kotiin palanneelle tuhlaajalle.

 

Isä käytti sanaa Teknon = Rakas poikani, tässä on vastaavat heprean sanat.

Jumala halusi Joonan itse ymmärtävän Jumalan rakkauden ja armon ihmistä kohtaan joka tekee parannuksen.

Olemmeko me ymmärtäneet sen, itseämme ja muita kohtaan?

 

5. Niin Joona lähti kaupungista ja asettui kaupungin itäpuolelle. Hän teki itsellensä sinne lehtimajan ja kävi istumaan sen alle varjoon, kunnes näkisi, miten kaupungin oli käyvä.

Perimätiedon mukaan hän pakeni lehtimajanjuhlan aikaan, matka päättyi lehtimajaan (1 vuosi.)

Joona ei vastannut Jumalalle, ei suostunut itsetutkiskeluun, tai arvioimaan onko hän oikeassa, eikä hyväksynyt Jumalan armoa syntisille jotka tekivät parannuksen, vaan lähti Tigris-virran itärannalla olevasta Ninivestä erämaahan, nähdäkseen mitä tapahtuu.

Joona ei halunnut olla tekemisissä Jumalankaan kanssa.

Miten suhtaudumme jos Jumala näyttää olevan armollisempi muille, tai käyttävän enemmän?

6. Mutta Herra Jumala toimitti risiinikasvin kasvamaan Joonan pään ylitse, varjostamaan hänen päätänsä ja päästämään häntä hänen mielipahastaan. Ja Joona iloitsi suuresti risiinikasvista.

Sana on Kikayon - Risiinikasvi, tai Kalebassi, tai Kurpitsa, öljykasvi. Jotkut kasvavat jopa 5 m/vrk ja lehti voi olla lähes 1/2 neliömetriä.

Joona iloitsi kun Jumala oli hyvä hänelle antaessaan kasvin kasvaa, mutta oli vihainen kun Jumala oli hyvä parannuksen tehneille Niniven asukkaille, eikä hävittänyt kaupunkia.

Ei iloinnut ihmisten parannuksesta, koska hänen julistamansa sana ei toteutunut.

 

7. Mutta seuraavana päivänä, aamun sarastaessa, Jumala toimitti madon kalvamaan risiinikasvia, niin että se kuivui. 8. Ja auringon noustua Jumala toimitti tulikuuman itätuulen, ja aurinko paahtoi Joonaa päähän, niin että häntä näännytti. Niin hän toivotti itsellensä kuolemaa ja sanoi: "Parempi on minulle kuolema kuin elämä".  

Nyt Joona oli vihainen kun Jumala tuhosi häntä suojaavan kasvin.

Jakeen 8 sana itätuuli viittaa heprean sanaan auringonpistos, huimaus, lämpöhalvaus.

Sana itätuuli – ruah kadim voidaan myös kääntää – entisaikojen henki – alkuaikojen henki – luomisen henki. Luomisen alussahan sanotaan, että Jumalan Henki liikkui vetten päällä.

Jae 8 osoittaa, että myös Pyhä Henki oli mukana kaikessa tässä.

 

Seuraava jakso VII on yhteenveto ja täydennys, sekä samalla viimeinen.

Sitten alkaa muita aiheita.