7. Ensimmäinen olento oli leijonan näköinen, toinen olento nuoren härän näköinen, kolmannella olennolla oli kuin ihmisen kasvot, ja neljäs olento oli lentävän kotkan näköinen.

Jotkut erikieliset käännökset sanoo olentoja pedoiksi.

Nyt selitän hyvin lyhyesti.

Olen Raamattu tutuksi illassa kertonut asian tarkkaan.

 

Kerron esimerkkinä muutamia tulkintoja, että näette kuinka tästäkin on monta selitystä, joten ei kannata olla varma jokaisen selityskirjan selityksestä.

Näistä olennoista on kolme vahvaa tulkintaa, ja kymmeniä vähemmän vahvoja.

Vahvat ovat juutalainen, vanha kristillinen, ja nykykristillinen.

 

Aloitan juutalaisesta tulkinnasta, jonka hyväksyi osa alkuseurakuntaakin.

He pohjaavat sen Jumalan Siinailla määräämään leiriytymisjärjestykseen.

Se on ristin muotoinen.

 

Ensimmäinen olento oli leijonan näköinen.

Tämän he tulkitsevat tarkoittavan Juudan heimoa, ja sen patriarkkaa Juudaa.

Leijona oli Juudan heimon tunnus siihen aikaan.

 

toinen olento nuoren härän näköinen

Tämän he tulkitsevat tarkoittavan Efraimin heimoa, ja sen patriarkkaa Efraimia.

Efraimin tunnus oli nuori härkä.

 

kolmannella olennolla oli kuin ihmisen kasvot   

Tämän he tulkitsevat tarkoittavan Ruubenin heimoa, ja sen patriarkkaa Ruubenia

Ruubenin tunnus on ihmiskasvot.

 

neljäs olento oli lentävän kotkan näköinen.

Tämän he tulkitsevat tarkoittavan Daanin heimoa, ja sen patriarkkaa Daania.

Danin tunnus oli kotka.

 

Katolinen kirkko hylkäsi tuon teorian, tulkiten olentojen tarkoittavan katolista kirkkoa.

Satoja vuosia myöhemmin kristityt tulkitsivat nämä 4:si Jeesuksen opetuslapseksi.

Ensimmäisen leijonankasvoisen katsottiin tarkoittavan Markusta.

Toinen nuoren härän näköisen Luukasta.

Kolmannen ihmiskasvoisen katolinen kirkko sanoo tarkoittavan Matteusta, Alfeuksen poikaa.

Neljännen lentävän kotkan näköisen Johannesta, Sebedeuksen poikaa.

 

Sitten aika yleinen nykykristillinen tulkinta:

Leijona Jumalan majesteettisuus ja voima.

Nuori härkä uskollisuutta.

Ihmisen kaltainen viisautta.

Kotka yksinvaltiutta.

 

Lopuksi oma arvioni:

En sano varmaksi, koska Jeesuskaan ei kerro ketä he ovat.

Uskon, ettei ole kyse mistään näistä edellisistä, vaan joistain taivaallisista olennoista.

Arvioikaa mielessänne tämäkin, sillä en voi sanoa, että Jumala puhui minulle asian olevan näin.

Mielestäni he eivät ole myöskään samat, joita Hesekiel näki Hes.1:1-alussa, ovat aivan erilaisia.

Hyvä lukijani.

Jos haluat kerran varmistaa ketä he ovat, niin pysy Herran Jeesuksen omana, niin tulet iankaikkisuudessa näkemään heidät.

 

Ole siunattu Jeesuksen Kristuksen Nimessä ja Veressä.

Tapaamme viikon kuluttua, jos Jumala suo.