Jesaja 53 osiin jaettuna.

 

Pohjana 1933 käännös.

Osa 1.

Jeesuksesta on tauluissa luotu kuva suuresta, komeasta, terveestä ja siloposkisesta karismaattisesta henkilöstä.

Kuitenkin Raamattu antaa Hänestä aivan toisenlaisen kuvan. Sen kuvan mukaan Jeesuksen suuruus ja karismaattisuus ei ollutkaan Hänen ulkoisessa olemuksessaan vaan sisäisessä Jumalallisessa olemuksessaan. Arvioikaa itse kumpi kuva on oikea, Raamatun vai taiteilijoiden.

 

Avaan tässä samalla hiukan lisää sanan pieniä vivahteita (osin on lähteenä Profeetta Jesaja puhuu).

Käsittelen tässä osassa vain neljä ensimmäistä jaetta, myöhemmin sitten lisää. 

 

1.Kuka uskoo meidän saarnamme (sanomamme, sananmukaisesti kuulemamme sanoman - shemu) kenelle Herran käsivarsi ilmoitetaan (paljastetaan)? 

 

2. Hän kasvoi Herran edessä niinkuin vesa, niinkuin juuri kuivasta maasta (= aavikkoisesta maasta käytetty sana shijja, kuvaa erittäin kuivaa autiomaata). Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta (= hänellä ei ollut muotoa eikä loistoa); me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet (= Kun me näimme hänet, hänen hahmonsa ei meitä ihastuttanut  - verbijuuri h-m-d merkitsee voimakasta mieltymystä, sama sanayhdistelmä hahmo, ihastua käytetään Edenin puita kuvailtaessa).  

 

3. Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava (sananmukaisesti tunteva, verbistä j-d jonka perusmerkitys on tietää tuntea kokonaisvaltaisesti) jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet (= senkaltainen jolta ihmiset kätkevät kasvonsa).  

 

4. Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana (sananmukaisesti Jumalan koskettamana tai lyömänä, sairaudella tai kärsimyksellä, Jumalalta vitsauksen saaneena). Sana Nagu´a johdetaan juuresta n-g ja sitä käytetään Jumalalta tulevan vitsauksen (esim. Egytin vitsaukset) tai rangaistuksen yhteydessä.

 

Vaikuttaa kuin taiteilijat eivät olisi lainkaan lukeneet tätä lukua, sillä tästä päätellen tuo kaikki kärsimys näkyi Jeesuksen ruumiillisessa olemuksessa. Hänen Jumalallinen olemuksensa on täytynyt olla todella voimakas, koska ihmiset kuuntelivat ja seurasivat häntä, eikä kukaan pilkannut hänen ulkomuotoaan. Vain yhdessä kohtaa on viittaus siihen Luuk.4:23.