Laitan aluksi kohtia valosta ja suolasta, sitten selitän tarkemmin.

 

Matt.5: "Te olette maan suola. Mutta jos suola käy mauttomaksi, millä se saadaan suolaiseksi? Se ei kelpaa enää mihinkään muuhun kuin pois heitettäväksi ja ihmisten tallattavaksi. 14. Te olette maailman valo. Ylhäällä vuorella oleva kaupunki ei voi olla kätkössä. 15. Eikä lamppua sytytetä ja panna vakan alle vaan lampunjalkaan, ja niin se loistaa kaikille huoneessa oleville. 16. Niin loistakoon teidänkin valonne ihmisten edessä, että he näkisivät hyvät tekonne ja ylistäisivät Isäänne, joka on taivaissa."  

Tässä ovat molemmat yhdessä.

 

3.Moos.2: 13. Mausta jokainen ruokauhrisi suolalla; älä anna Jumalasi liitonsuolan puuttua ruokauhristasi. Jokaisen uhrilahjasi mukana sinun on uhrattava myös suolaa.

Uhri oli suolattava pyhitykseksi ja suola oli myös liiton merkki = liitonsuola.

 

Esra 4: 14. Kun kerran syömme palatsin suolaa, meidän ei sovi katsella kuninkaan häpäisyä. Siksi me lähetämme tämän tiedoksi kuninkaalle,

Tässä ihmisten yhteenkuuluvaisuuden osoituksena. 

 

Hes.43: 24. Tuo ne Herran eteen, ja papit heittäkööt niiden päälle suolaa ja uhratkoot ne polttouhriksi Herralle.

Pyhitettiin suolaamalla, ei pilaantumisen estämiseksi, koska poltettiin heti.

 

4.Moos.18: 8. Ja Herra puhui Aaronille: "Katso, minä annan sinulle sen, mikä saamistani anneista on talteen otettava; kaikista israelilaisten pyhistä lahjoista minä annan sen sinulle osuudeksi ja sinun pojillesi ikuiseksi oikeudeksi

Sitten saman luvun jae 19. Kaikki pyhät annit, joita israelilaiset antavat Herralle, minä annan sinulle, sinun pojillesi ja tyttärillesi ikuiseksi oikeudeksi. Se olkoon ikuinen suolaliitto Herran edessä sinulle ja sinun jälkeläisillesi." 

Pappisliitto Aaronin jälkeläisten kanssa vahvistettiin ikuisella ja lujalla suolaliitolla.

 

2.Aikak.13: 5. Täytyyhän teidän tietää, että Herra, Israelin Jumala, on antanut Daavidille ja hänen pojillensa ikuisiksi ajoiksi Israelin kuninkuuden, lujan kuin suolaliitto

Ikuista lupausta Daavidin suvun kanssa kuninkuudesta verrattiin suolaliittoon.  

 

Tämä suola asia näyttää olevan eniten väärinymmärretty, joten selitän sitä enemmän.

Yleensä ajatellaan, että silloin puhe on suolaista, ja pitää olla, kun se vähän ”kirpaisee”, eli on jotenkin tiukkaa ja nuhtelevaa. 

Sitä pidetään merkkinä, että silloin on puhe hyvä. 

 

Kuitenkin israelilaiset pyhittivät uhrinsa suolalla, kuten noista kohdista näkyy.

Suolahan myös esti pilaantumasta, jos ei heti ehditty uhraamaan, joten uhri ei alkanut haista, ja oli kelvollinen.

Suolan säilyttävä ominaisuus perustuu siihen, että se imee veden pois bakteereista, ja siksi ne eivät elä suolaisessa.

Puheissa pitäisi olla suolana pyhyys, joka estää sielunvihollisen istuttamia ”bakteereita” elämästä kuulijoiden hengen lihassa.

Tätä on yksi tarkoitus oikeasta suolasta puheissa, ei kovuutta ja tuomion henkeä. 

 

Yllä näkyy myös ”Suolaliitto” Aaronin jälkeläisteen kanssa, joka oli ikuinen ja luja, kuten toisessa kohdassa sanotaan.

Siinnä näkyy suolaliiton olevan ikuinen Aaronin jälkeläisten papiksi pyhitys.

Tämä koskee omalla tavallaan Uuden Liiton pappeutta, jossa jokainen Hänen omansa on.

Myös Daavidin suvulle annettua lupausta kuninkuudesta verrataan suolaliittoon.

Jeesus oli Daavidin suvun suuri täyttymys hallitsijana. 

 

Tärkeä merkki ihmisten välillä jotka kuuluivat jotenkin yhteen, ja joiden oli pidettävä toistensa puolia, oli sanonta ”syödä samaa suolaa, johon Esran kohta viittaa. 

 

Suola seurakunnassa ja meissä kaikissa puheita myöten on myös sellaista, joka yhdistää ja lujittaa meitä.

Tämä on myös merkki suolasta puheessa, jos se toimii näin.

 

Jeesuksen mainitsema mauton suola käytettiin temppelin lattioiden, ja portaiden lakaisussa pölystä puhtaaksi, koska se vielä sitoi kosteutta, ja esti pölyä lentämästä.

Sille myös on hengellinen vertaus, mutta en mene siihen. 

 

Valona olo onkin paljon selvempi, vai onko?

Meidän tulisi elämämme jokaisella osalla, sanoilla, teoilla, ja ajatuksilla tuoda esiin, sitä valoa ja kirkkautta, jota Kristus haluaa meidän kauttamme osoittaa maailmalle.

Hänen tulle kasvaa, mutta minun vähetä, älä koskaan unohda tätä!

 

Hiljenny Jumalan edessä ja kysy oletko Hänen valoansa ja suolaansa!

 

Olkaa siunatut, ensi lauantaina uusi aihe. Jos Jumala Suo!