1.Moos.6: 4. Siihen aikaan eli maan päällä jättiläisiä, ja myöhemminkin, kun Jumalan pojat yhtyivät ihmisten tyttäriin ja nämä synnyttivät heille lapsia; nämä olivat noita muinaisajan kuuluisia sankareita.  

4.Moos.13: 33. Niin he saattoivat israelilaisten keskuudessa pahaan huutoon sen maan, jota olivat olleet vakoilemassa, sanoessaan: "Se maa, jota olemme kierrelleet ja vakoilleet, on maa, joka syö omat asukkaansa; ja kaikki kansa, jota me siellä näimme, oli kookasta väkeä. 34. Näimmepä siellä jättiläisiäkin, Anakin jättiläisheimon jälkeläisiä, ja me olimme mielestämme kuin heinäsirkkoja; sellaisia me heistäkin olimme."  

1.Moos. 6:4 käytetään jättiläisistä sanaa nefilin. Samaa alkutekstin sanaa käytetään myös anakilaisista jakeessa 4. Moos.13:34:ssa:  

 

Joidenkin tutkijoiden mukaan Jumalan pojat tarkoittavat enkeleitä, koska Raamattu kutsuu usein enkeleitä Jumalan pojiksi esim. Job 1:6. 

Raamatun mukaan ihmisnaisia vaimoikseen ottavat eivät voineet olla enkeleitä, koska liitoista syntyi ihmisiä.

Enkelit eivät avioidu, sillä Jeesus sanoo enkeleistä.  

Matt. 22:30: “Ei ylösnousemuksessa oteta vaimoa eikä mennä vaimoksi. Ylösnousseet ovat kuin enkelit taivaassa.”  

Lisäksi on muistettava, että he olisivat tuhoutuneet vedenpaisumuksessa, joten ei sovi myöskään israelilaisen vakoojien näkemiin anakilaisiin Kanaanin maassa. 

 

Toisten tutkijoiden mukaan Jumalan pojat tarkoittivat Setin jälkeläisiä.  

Aadamin eli ihmisten tyttäret viittaisivat kainilaiseen, Jumalan kiroamiin.  

Sen mukaan tämä tarkoittaisi seka-avioliittojen aiheuttamia ongelmia. 

Seka avioliitot Jumala myöhemmin kielsi israelilaisilta.  

Tulkintaa perustellaan mm. koska 5.Moos. 14:1 kutsuu Jumalan valittuja Jumalan lapsiksi. 

Mielestäni ontuva perustelu, koska vedenpaisumus tuhosi myös Seetin jälkeläiset, joten hekään eivät käy Kanaanin maassa nähtyihin anakilaisiin. 

 

Kolmas selitys on vanha juutalainen tulkinta.  

Sen mukaan Jumalan pojat tarkoitti sen ajan ruhtinaita ja päälliköitä, jotka kansan silmissä olivat lähes jumalallisia.  

Raamattuhan kutsuu joskus maallisia tuomareita ”jumaliksi” tai ”Korkeimman pojiksi”, koska he olivat saaneet valtansa Jumalalta, näin esim.  

Ps. 82: 6. Minä sanon: Te olette jumalia ja kaikki tyynni Korkeimman poikia; 7. kuitenkin te kuolette, niinkuin ihmiset kuolevat, ja kaadutte niinkuin kuka ruhtinas tahansa." 

Myös Jeesus viittaa samaan. 

Joh.10: 34. Jeesus vastasi heille: "Eikö teidän laissanne ole kirjoitettuna: 'Minä sanoin: te olette jumalia'? 35. Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli - ja Raamattu ei voi raueta tyhjiin 

Uskon kolmannen arvion olevan lähinnä oikein, ja 1.Moos.6. luvussa kerrottaan ruhtinaiden vallan väärinkäytöstä ja keskittymisestä, sekä ihmiskunnan luopumisesta Jumalasta.  

Kohdassa näkyy myös se, kuinka turmeltuneisuus koski mahtaviakin, ei pelkästään ns. tavallista kansaa. 

 

Tuo enkeliksi tulkinta johtuu ilmeisesti I ja II Henokin kirjoissa (eivät Raamatussa) kerrotuista langenneista enkeleistä, jotka muka olivat lähetetty maan päälle opettamaan ihmisiä. 

Näitä kutsuttiin nimillä, Grigorit "Katselijat", "ne, jotka valvovat"; kaldeankielen "vartija", "katsoja". 

Heidän ja ihmisten jälkeläisiä sanotaan niissä kirjoissa nefilineiksi. 

 

Poikkeuksellisesti kerron tietolähteeni tähän vaikeaan aiheeseen. 

Ne ovat Raamatun lisäksi, Jukka Norvanto, The Book of the Watchers, Henokin kirjat 1 ja 2. 

 

Jos Jumala suo, niin viikon kuluttua tavataan tällä foorumilla. 

Olkaa siunatut Jeesuksen Messiaan (kreik. Kristuksen) nimessä ja veressä. 

Toivoo kanssamatkaajanne.