Ilm.7:9. Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään,

Tässä jae ja sitten hieman avausta kohta kohdalta.

 

Tämän jälkeen minä näin

Viidennen sinetin/ristin avaamisesta alkaen Johannekselle ei sanottu tule ja katso, eikä kerrota kuka puhuu milloinkin, sanotaan vain, minä näin, tai kuulin.

ja katso

Tällä kertaa on selvästi kyse sanonnasta, joka tarkoitti jonkun tärkeän asian tuloa.

oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea

Tästäkin on monenlaista tulkintaa, jotkut selittää nämä marttyyreiksi, olen sitä mieltä ettei ole.

Samanlainen määritelmä kuin Jumala ilmoittaa Israelin kansan luvuksi, ”kuin taivaan tähdet/kuin meren hiekka” jota ei kukaan voi laskea, mutta nyt ei ole kyse vain Israelin kansasta.

kaikista kansanheimoista

Siinnä ovat Suom. ugr., arabit, turkkilaisheimot, Afrikan, Aasian heimot yms.

ja sukukunnista

Tämä sanonta viittaa, että mukana on kaikkien Israelin heimojen jäseniä.

Siihen aikaan puhuttiin vain Israelin heimoista sukukuntina, ja ilmestyshän tuli siihen aikaan.

ja kansoista

Esim. edellä luetellut jakaantuu moniin kansoihin.

Tuolloin on jo näköjään toteutuneet Jeesuksen sanat.

Luuk.24 47.ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.

ja kielistä

Maailmassa on yli 7300 eri ns. äidinkieltä, tähän Jeesus viittasi ollessaan maan päällä.

Matt.24:14. Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu. 

Tämäkin todistaa, ettei Raamattua ehditä kääntää kaikille kielille, mutta ehditään julistaa.

ja ne seisoivat valtaistuimen edessä

Nämä eivät ole valtaistuimen alapuolella, ja selvästi eri joukko kuin marttyyrit.

ja Karitsan edessä

Nyt on Karitsa mukana niin, että ihmiset ovat molempien edessä, Isän ja Pojan.

puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin

Mitkä olivat nuo valkeat vaatteet.

Ne ovat Pyhien vanhurskautus, tai kuten useimmat käännökset sanoo ”Pyhien vanhurskaat teot”.

Ilm.19:8. näkyy sama asia, ja siellä on vaatteesta enemmän muutenkin.

Sama vaatetus on morsiamella Karitsan häissä.

ja heillä oli palmut käsissään

Tähän löytyy valaistusta samantapaisesta kohdasta ajalta, kun Jeesus oli maan päällä.

Psalmeissakin on on selittävä kohta, mutta ensin Johanneksesta.

Joh.12: 13. ottivat he palmupuiden oksia ja menivät häntä vastaan ja huusivat: ”Hoosianna, siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen, Israelin kuningas!” 14. Ja saatuansa nuoren aasin Jeesus istui sen selkään, niin kuin kirjoitettu on: 15. ”Älä pelkää, tytär Siion; katso, sinun kuninkaasi tulee istuen aasin varsan selässä”

Seuraavaksi luen kohdan, johon tässä viitataan. Ps.118 on Hallel eli Ylistyspsalmi.

Ps.118:25. Oi Herra, auta, oi Herra, anna menestys! 26. Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen; me siunaamme teitä Herran huoneesta.

Hoosianna (Hosanna) tarkoittaa perimiltään "Herra auta", "Herra pelasta".

Vanhan Israelin opetuksen mukaan sitä sai laulaa vain Messiaalle.

Luuk.19:36 – 40. on sama tapahtuma, mutta lisäksi mitä siitä seurasi                                               

39. Ja muutamat fariseukset kansanjoukosta sanoivat hänelle: Opettaja, nuhtele opetuslapsiasi. 40. Mutta hän vastasi ja sanoi: ”Minä sanon teille: jos nämä olisivat vaiti, niin kivet huutaisivat”.

Kansa tunnisti, ja tunnusti Jeesuksen Israelin Messiaaksi, ja siksi fariseukset nuhtelivat Jeesusta.

Ilmestyskirja, Evankeliumit ja Psalmit kietoutuu yhteen, ja selittää toisiaan.

10. ja he huusivat suurella äänellä sanoen: ”Pelastus tulee meidän Jumalaltamme, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsalta”.

ja he huusivat suurella äänellä sanoen:

Huutajat olivat niitä kaikista kansoista (luettelo) olevia.

Siellä uskon olevan kerran monet teistä lukijoista.

Muista aina kun menet nukkumaan, kerran saat olla tässä valtavassa valkopukuisessa joukossa!

Pelastus tulee meidän Jumalaltamme, joka valtaistuimella istuu ja Karitsalta

Tässä sanotaan pelastuksen tulevan molemmilta, ja sama asia on ilmoitettu.

Joh.3:16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. 17. Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.

Evankeliumit ja Ilmestyskirja puhuu samasta asiasta, vahvistaen ettei Ilmestyskirja ole vain tulevaisuuden ilmoitusta, vaan se avaa, samalla selittäen myös evankeliumin syviä sisältöjä.

Kannattaa tutustua Jumalan Sanaan.

Näemme selvästi, kuinka pelastus on yksin Jumalan teko, Jeesuksen osuus oli olla Jumalan Karitsa.

Muista ja ymmärrä aina, että pelastus on Isän ja Pojan teko, ja kun Pyhä Henki avaa tämän, niin Kristus kirkastuu yhä suurempana.

Hyvä lukijani, olethan kerran tuossa joukossa.

 

Viikon kuluttua tavataan, jos Jumala suo!