Psalmi.1:2. vaan on mieltynyt Herran opetukseen ja tutkii sitä päivin ja öin.

Kohta tarkoittaa myös, ”on hänen ihastuksensa Herran opetukseen”.

vaan on mieltynyt Herran opetukseen ja tutkii sitä

Tuohon aikaan ”Herran opetuksen tutkiskelulla”, tarkoitettiin Moosesta, profeettoja ja kaikkia niitä kirjoituksia, joita jo oli olemassa, niiden tutkiminen oli silloin korkeassa arvossa.

Pelkällä lailla tarkoitettiin Tooraa, eli viittä Mooseksen kirjaa.

Jae ei tarkoita nykyjuutalaisuuden lakeja, 613 sääntöä (248 käskyä, 365 kieltoa), eikä sen tuhansia ”täsmennys sääntöjä”.

Silloin kun Pyhä Henki antoi Psalmin Daavidille, ei sääntöviidakkoa vielä ollut.

Sana Tooraa lyhyesti sanottuna tarkoittaa kaikkea Jumalan viisautta, jota Hän on lahjoittanut ihmisille, kirjoitetussa tai suusta suuhun kulkeneessa muodossa.

Mooseksen kirjojen lukemista verrattiin rukoukseen, verrataan usein vieläkin.

Vielä nykyään, kun synagogassa Toorarulla tuodaan esiin, niin kaikki seisovat, samoin kun rulla viedään pois.

Rulliin sai silloin, ja nykyäänkin koskea vain sellaiset, jotka katsotaan siihen arvollisiksi.

Tämä kohta viittaa Jeesukseen, josta käytetään myös nimeä Jumalan Sana.

Jakeen merkitystä vahvistaa.

Ps.119:127. Mutta minä rakastan käskyjäsi enemmän kuin kultaa, enemmän kuin puhdasta kultaa. 128. Minä pidän kaikkia asetuksiasi oikeina, kaikkia valheen teitä minä vihaan. 129. Ihmeelliset ovat sinun todistuksesi, siksi minä säilytän ne sielussani. 130. Kun sinun sanasi avautuu, se valaisee ja antaa yksinkertaiselle ymmärrystä.

päivin ja öin.

Sanonta ei tarkoita, että koko ajan on luettava Raamattua, vaan, että kaikessa, ajatuksissa, sanoissa ja teoissa otamme huomioon, ovatko ne sellaisia mitä Jumalan Sana opettaa.

Tarkoittaa myöskin jatkuvaa määrätietoista toimintaa, ei vain silloin, kun on into päällä, tai jos ei satu olemaan muuta mielenkiintoisempaa, tai tärkeämpää tekemistä.

Aikoinaan oli juutalaisilla opetus ”jos kaksi ihmistä keskustelee, eivätkä he puhu koko aikana mitään Toorasta, niin kyseessä on syntisten kokoontuminen.

Tämä jae, ja koko psalmi väärinymmärrettynä, on ollut aikoinaan myös luostarilaitoksen perustamiseen vaikuttava, samoin erakoitumisen innoittaja.

Hyvä lukijani.

Mikä on sinun suhtautumisesi Jumalan Sanan opetukseen?

Haluatko tulla tuntemaan Herraasi, ja tietämään Hänen tahtonsa?

Jeesus itse sanoo näin:

Joh.14: 23. Jeesus vastasi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, hän pitää minun sanani. Minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen luokseen ja jäämme hänen luokseen asumaan. 24. Se, joka ei rakasta minua, ei pidä minun sanojani. Mutta sana, jonka te kuulette, ei ole minun vaan Isän, joka on minut lähettänyt. 25. Tämän minä olen puhunut teille ollessani teidän luonanne. 26. Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä lähettää minun nimessäni, opettaa teille kaiken ja muistuttaa teitä kaikesta, mitä minä olen teille sanonut."

Pyhä Henki ei ota tyhjästä, vaan kymmenissä kohdissa UT kertoo, kuinka Pyhä Henki toimii, ilmoittamansa Sanan (Raamatun), ja valtuuttamiensa opettajien kautta.

Lue Jumalan Sanaa päivittäin, ja rukoile ymmärrystä siihen.

 

Kuuntele ja lue luotettavia Raamatun opettajia.

 

Jos Jumala suo, niin tapaame noin viikon kuluttua täällä, tai myöhemmin Taivaassa.