1. Autuas se mies, joka ei vaella jumalattomien neuvon mukaan, ei viivy syntisten teillä, eikä istu pilkkaajien parissa,

1.Autuas se mies,   

Autuaalla tarkoitettiin siihen aikaan Jumalaa lähellä olevaa.

Aikakauden tavan mukaan puhutaan miehestä, vaikka tarkoitetaan, miehiä ja naisia.

Sitten seuraa autuaan 3 tuntomerkkiä.

joka ei vaella jumalattomien neuvon mukaan

Millainen ihminen on silloin, katsotaan?

Hän elää Jumalan neuvon mukaan, eikä seuraa synnin hyväksyvää yleistä mielipidettä, vaan hylkää synnin teot, riippumatta siitä mitä hänestä ajatellaan.

Tällaista ei arvosteta nykyään, vaikka Jumala painottaa asiaa monessa kohdassa, esim.

Samasta asiassta muualla Raamatussa.

Ps.25:4. Herra, ilmoita minulle tiesi, opeta minulle polkusi. 5. Johdata minua totuudessasi ja opeta minua, sillä sinä olet Jumala, minun pelastajani. Sinua minä odotan kaiken päivää. 

Ps.86:11. Opeta minulle tiesi, Herra, että vaeltaisin sinun totuudessasi. Tee sydämeni ehyeksi, että pelkäisin sinun nimeäsi. 

ei viivy syntisten teillä

Tässä tie viittaa Jeesukseen, mutta katsotaan miten.

Joh.14:6. Jeesus vastasi: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan tule Isän luo muuten kuin minun kauttani. 

Jeesus varoittaa laveasta tiestä joka vie kadotukseen.                

Mat.7:13 "Menkää sisään ahtaasta portista, sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monet menevät siitä portista sisään.14. Miten ahdas onkaan se portti ja kapea se tie, joka vie elämään, ja harvat löytävät sen!

Lavea tie, on se ”syntisten tie” josta Psalmissa varoitetaan.

Kaita tie on vastakohta, kuten näkyy seuraavasta. 

Ps.128:1. Matkalaulu. Autuas on jokainen, joka pelkää Herraa ja vaeltaa hänen teitään. 

Eräässä kohdassa Raamatussa Herran pelon sanotaan olevan pahan vihaamista.

Jos vihaamme pahaa, niin emme voi vaeltaa pahuuden tietä.

Jos emme vihaa pahaa, niin voimme vaeltaa välillä pahuuden tietä, eli synnissä, aivan tietoisesti.

Kasvatuksellakin on merkitystä, sillä se ei ole vain käskyjä, kieltoja ja kuritusta, vaan rakkautta ja rajoja, ja on myös itse elettävä sen mukaan kuin opettaa, oltava esimerkkinä.

Sananl.22:6. Totuta poikanen tiensä suuntaan, niin hän ei vanhetessaankaan siitä poikkea.

Jumala virvoittaa tiellään sielun, joka voi olla synnin turruttama.

Ps.23:3. Hän virvoittaa minun sieluni. Hän johdattaa minua vanhurskauden teillä nimensä tähden. 

Sitten tärkeä muistutus!

Sananl.1:10. Poikani, jos synnintekijät sinua viekoittelevat, älä suostu.

Vaikka Jeesus sanoo, että kiusausten täytyy tulla, Hän kuitenkin neuvoo meitä vastustamaan niitä, ei antamaan periksi.

Joskus sortumista perustellaan, että Jumala tietää minut heikoksi, ja siksi Hän ei rankaise minua vaan ymmärtää, ja antaa aina anteeksi, vaikka annan kiusauksille periksi.

Muista tämä, kun joudut kiusaukseen.

1.kor.10:13. Teitä ei ole kohdannut muu kuin inhimillinen kiusaus. Jumala on uskollinen. Hän ei salli teitä kiusattavan enempää kuin kestätte, vaan salliessaan kiusauksen hän valmistaa myös pääsyn siitä, niin että voitte sen kestää.

Vielä pari vakavaa varoitusta syntisten tiestä.

Sananl.3:31. Älä kadehdi väkivaltaista miestä äläkä omaksu yhtäkään hänen teistään,

Sananl.4:14 Älä lähde jumalattomien polulle, älä astu pahojen tielle. 15. Karta sitä, älä astu sille, poikkea pois ja kulje ohitse.

Liian monia ihmisiä, niin miehiä, kuin naisia, kiinnostaa rikosten polku, koska se näyttää houkuttelevalta, on rahaa ja vaikka mitä.

eikä istu pilkkaajien parissa,

Tämä näyttää paremmin todellisen sydämemme tilan, kuin sanat.

Voimme huomaamatta istua pahojen ja jumalattomien seurassa, esimerkiksi television syntiä viihteenä pitävien ohjelmien parissa.

Nykyään on paljon erilaisia ajanvieteohjelmia, joissa pilaillaan, jopa suoraan pilkataankin Isää, Poikaa tai Pyhää Henkeä.

On syytä olla huolissaan hengellisestä tilastaan, jos tällaisia ohjelmia voi katsella, ja kuunnella.

Vielä pahempi jos niistä nauttii, ja sen varjolla nielee kaiken saastan mitä ne sisältää. 

Tämä seuraava kohta on se johon olisi tavoiteltava.

Ps.26:4. En istu valehtelijoiden seurassa enkä kulje teeskentelijöiden kanssa. 5. Minä vihaan pahojen seuraa enkä istu jumalattomien parissa. 

On syntiä viettää vapaa aikaa porukoissa, joissa synnillinen puhe ja teot ovat vallalla.

Esimerkiksi kaljalla istuminen, ei varmasti ole Jumalan mielen mukaista.

Tai mikä hyvänsä Jumalan Sanan vastainen, jota pidetään ihmisten mielestä hyväksyttävänä.

On olemassa myös vaara, että hyvät harrastukset, jotka eivät ole syntiä, nousevat liian tärkeiksi, ja vievät sivuun kaidalta tieltä.

En tarkoita, ettei voi harrastaa, vaan ettei harrastus saa nousta tärkeimmäksi elämässä.

Tunnen monia, jotka ovat menneet sivuun, kun harrastus on tullut Jeesusta tärkeämmäksi.

Halusin osoittaa jo jakeella 1, että kun antaa Pyhän Hengen avata, näemme kuinka jo tämä jae sisältää asiaa, joka liittyy koko Raamatun sanomaan..

Jos Jumala suo niin seuraavien jakeiden sanomaa käsitellään taas viikon kuluttua.

 Pysykää Kaidalla tiellä niin tapaamme viimeistään Taivaassa.