Aihe on liian laaja selitettäväksi lyhyessä blogissa, tuon vain hieman eri puolia esiin.

Kärsimys on asia josta on monia mielipiteitä, ja niihin vaikuttaa paljon se onko itse kärsinyt, vai seuraako sivusta toisten kärsimyksiä.

Joidenkin mielestä kärsimykset ovat aina seurausta synnistä, joskus on tietysti näinkin, mutta ei läheskään aina.

Jeesuksen aikaan oli vahvana käsitys, että kärsimyksen syynä oli aina synti, joko kärsijän tai hänen vanhempiensa.

Jeesus kuitenkin torjui tämän selityksen sokeana syntyneen kohdalla.

Joh. 9:2. Opetuslapset kysyivät: "Rabbi, kuka teki syntiä, hänkö vai hänen vanhempansa, niin että hän syntyi sokeana?"

  1. Jeesus vastasi: "Ei hän tehnyt syntiä eivätkä hänen vanhempansa, vaan näin on tapahtunut, että Jumalan teot tulisivat hänessä julki.

Huomaatte, kuinka silloin oli vahva kärsivän syyllistäminen, koska sokeana syntyneen arveltiin tehneen syntiä koska syntyi sokeana.

Siis tehnyt syntiä ennen syntymäänsä, eihän siinnä syyllistämisessä ollut järjen hiventäkään.

 

Sitten otan esimerkiksi vielä kaksi tapausta, joissa Jeesus kumoaa kärsineiden syyllisyyden kärsimykseensä.

Luuk. 13:1. Samaan aikaan muutamat paikalla olevista kertoivat Jeesukselle niistä galilealaisista, joiden veren Pilatus oli sekoittanut heidän uhrieläintensä vereen.

  1. Jeesus vastasi heille: "Luuletteko, että nämä galilealaiset olivat syntisempiä kuin kaikki muut galilealaiset, koska he saivat näin kärsiä?
  2. Minä sanon teille: eivät suinkaan! Mutta ellette käänny, samoin te kaikki tuhoudutte.
  3. Entä ne kahdeksantoista, jotka saivat surmansa, kun torni kaatui Siloassa heidän päälleen? Luuletteko, että he olivat syyllisempiä kuin kaikki muut ihmiset, jotka asuvat Jerusalemissa?

Vaikka ihmisten veren Pilatus oli sekoittanut eläinten vereen, niin syy oli yksin Pilatuksen, ei surmattujen ihmisten.

Tornin kaatuessa kuolleita pidettiin hyvin syntisinä, ja syyllisinä kuolemaansa, sillä sen tornin Pilatus rahoitti temppelistä otetuilla rahoilla.

Tornin rakennuksella töissä olevia hurskaat juutalaiset pitivät erityisen syntisinä, ja siksi muka torni kaatui ja surmasi heidät.

Jeesus kumosi tämän teorian.

 

Meidän neuvotaan kärsimän kuin sotilas, sillä sotilas ei kärsi omien syntiensä takia, vaan siksi kun vihollinen hyökkää tappamaan ja tuhoamaan.

Sotilas puolustaa, ja siinnä on aina kärsimystä.

  1. Tim. 2:3. Kärsi vaivaa niin kuin Kristuksen Jeesuksen hyvä sotilas.

 

Kärsimys voi olla meille joskus myös opetukseksi, ainakin itselläni se on ollut hyvänä opettajana.

Hepr. 5:8. Vaikka hän oli Poika, hän oppi kuuliaisuuden siitä, mitä kärsi.

Älä ajattele, että puhun mitään teorioita, ja olisin viettänyt helppoa elämää ilman kärsimystä.

Olen elänyt kärsimysten keskellä, jo pienestä lapsesta asti, mm. kuusi eri syöpää, useita leikkauksia, olen ollut niin sairaana, että minun on luultu kuolevan.

 

Jeesus on kärsinyt sinunkin puolestasi hyvin paljon, mutta miksi Jeesus on kärsinyt.

Tässä eräs syistä, mutta ei ainoa.

Hepr. 13:12. Siksi myös Jeesus, pyhittääkseen kansan omalla verellään, kärsi portin ulkopuolella.

 

Tässä kaksi eri kärsimyksen syytä, toivottavasti ei kohdallasi ole tuo ensimmäinen.

  1. Piet. 2:20. Mitä kiitettävää siinä on, jos te kärsivällisesti kestätte, kun teitä lyödään pahojen tekojenne tähden? Mutta jos kestätte, kun joudutte kärsimään hyvien tekojenne tähden, se on Jumalan armoa.
  2. Sillä siihen teidät on kutsuttu, koska Kristus kärsi teidän puolestanne ja jätti teille esikuvan, että seuraisitte hänen jälkiään,
  3. hänen, joka ei syntiä tehnyt ja jonka suussa ei petosta havaittu.
  4. Kun häntä herjattiin, hän ei herjannut takaisin. Kärsiessään hän ei uhkaillut vaan jätti asiansa hänen haltuunsa, joka tuomitsee oikein.

 

Olethan kerran tässä joukossa hyvä lukijani, sinne minäkin olen matkalla, ja luotan kerran olevani yksi heistä.

Ilm. 7:9Tämän jälkeen minä näin suuren joukon ihmisiä, joita ei kukaan voinut laskea, kaikista kansanheimoista, sukukunnista, kansakunnista ja kielistä. He seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä yllään pitkät, valkeat vaatteet ja käsissään palmunoksat

  1. ja huusivat voimakkaalla äänellä: "Pelastus tulee meidän Jumalaltamme, joka istuu valtaistuimella, ja Karitsalta!"
  2. Kaikki enkelit seisoivat piirissä valtaistuimen, vanhinten ja neljän olennon ympärillä, heittäytyivät kasvoilleen valtaistuimen eteen ja palvoivat Jumalaa
  3. sanoen: "Aamen. Ylistys ja kirkkaus, viisaus, kiitos, kunnia, voima ja väkevyys - meidän Jumalallemme aina ja iankaikkisesti! Aamen."
  4. Yksi vanhimmista alkoi puhua ja kysyi minulta: "Keitä nuo pitkiin, valkeisiin vaatteisiin pukeutuneet ovat, ja mistä he ovat tulleet?"
  5. Minä vastasin hänelle: "Herrani, sinä sen tiedät." Hän sanoi minulle: "Nämä ovat ne, jotka tulevat siitä suuresta ahdistuksesta. He ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä.
  6. Sen tähden he ovat Jumalan valtaistuimen edessä ja palvelevat häntä päivät ja yöt hänen temppelissään, ja hän, joka istuu valtaistuimella, levittää telttamajansa heidän ylleen.
  7. Ei heille enää tule nälkä eikä jano. Aurinko ei satu heihin eikä mikään helle,
  8. sillä Karitsa, joka on valtaistuimen keskellä, paimentaa heitä ja johdattaa heidät elämän vetten lähteille, ja Jumala pyyhkii pois kaikki kyyneleet heidän silmistään."

Muista pysyä kaidalla tiellä, joka on Jeesukseen veren viitoittama, ja reitti näkyy Jumalan Sanassa.

Näin on ajatellut, eräs pieni Jumalan lapsi.