Joh.19:37. Ja vielä sanoo toinen kirjoitus: "He luovat katseensa häneen, jonka he ovat lävistäneet."                                                                                                                                   

 

Ilm.1:7 Katso, hän tulee pilvissä, ja kaikki silmät saavat nähdä hänet, niidenkin, jotka hänet lävistivät, ja kaikki maan sukukunnat vaikeroitsevat hänen tullessansa. Totisesti, amen

 

VT puhuu kaksi kertaa lävistämisestä ja niissä käytetään kahta erilaista sanaa.                                  

 

Ensin on Ps.22:17 jossa oikeastaan kaikissa käännöksissä puhutaan käsien ja jalkojen lävistämisestä tai runtelusta. Heprealainen Raamattu puhuu tässä vain lävistämisestä ja käyttää sanaa ”ariy”.

Se tarkoittaa käsien ja jalkojen lävistämistä lähinnä nauloilla.

 

Sitten paljon Psalmien jälkeen. Sak.12:10 puhuu katseen luonnista häneen jonka ovat lävistäneet.

Nyt käytetään sanaa ”dagar” joka tarkoittaa survaista läpi miekalla tai keihäällä.

 

Ihmeellinen Jumala. Vuosisatoja aikaisemmin Hän oli profeettain kautta ilmaissut, että ensin uhri lävistetään käsistä ja jaloista, sitten keihäällä.

Keihään käyttö oli aivan poikkeuksellista, ja vahvistaa Sakarian ennustuksen ihmeellisyyttä, sekä sanoman syvällisyyttä.

 

Osoittaa Uhri johon katse luodaan, on vain ja ainoastaan Jeesus.

Poikkeuksellinen ilmaisu sinetöi asian