9. Hänelle annettiin hauta jumalattomain joukossa (sananmukaisesti; hän antoi haudan), mutta rikkaan tykö hän tuli kuoltuansa, sillä hän ei ollut vääryyttä tehnyt eikä petosta ollut hänen suussansa.

(Rikkaan tykö on Qumranin teksteissä ”rikkaiden”.”

Josef Arimatialaisen antama hautapaikkakin oli Jumalan silmissä ”jumalattomien joukossa”.

Jesajan kautta ei tullut yksityiskohtaista selitystä kaikesta, vaan Jumalan ilmoitus kertoo lopullisen päämäärään, sillä ainoa todellinen rikas on yksin Jumala.

Toisenlaistakin selitystä tähän kohtaan löytyy. 

 

10. Mutta Herra näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella (ilmaus on Qumranin teksteissä ”lävisti hänet”). Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä (sananmukaisesti ”siementä”) ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu (sananmukaisesti ”menestyy”) hänen kauttansa.

Sana vikauhri ”asam” johdetaan verbistä -s-m olla syyllinen. Synti ja sen mukana tuoma syyllisyys voitiin sovittaa vain viattoman uhrin verellä. 

 

11. Sielunsa vaivan tähden hän saa nähdä sen ja tulee ravituksi. Tuntemuksensa kautta hän, minun vanhurskas palvelijani (tässä palvelija kuvastaa nimenomaan Messiaan = Kristuksen suhdetta Jumalaan), vanhurskauttaa monet, sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa.  

 

12. Sentähden minä jaan hänelle osan suurten (= monien) joukossa, ja väkevien kanssa hän saalista jakaa; sillä hän antoi sielunsa alttiiksi (sananmukaisesti ”paljasti”) kuolemaan, ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon, hän kantoi monien synnit, ja hän rukoili pahantekijäin (pahantekijöillä tässä tarkoitetaan aktiivisesti kapinoivia ja liiton rikkojia) puolesta.  

 

En sittenkään tee yhteenvetoa nyt, vaan aivan lähipäivinä, sitten siirryn Pääsiäiseen liittyviin asioihin.