Jeesus huusi, tai puhui Golgatalla kaikkiaan 7 kertaa, 3 ennen pimeyttä ja 4 pimeyden aikana.

Ne kaikki olivat eri asioita merkitseviä, avaan niistä neljä, niihin liittyvine vähemmälle huomiolle jääneine seikkoineen.

Ihmeellinen tuo 7 kertaisuus, se toistuu pitkin Raamattua, I Mooseksen kirjasta Ilmestyskirjaan. Eräänä esimerkkinä evank. Johann. mukaan, siinnä löytyy 7 kertaa, tuo ihmeellinen 7 kertaisuus.

Jos ei ala löytyä, lukekaa rukoillen, kyllä se siellä on.

Ei löydy ilmeisesti kuitenkaan kovin nopeasti, ainakaan kaikki 7.

En avaa Jeesuksen huutoja, siinnä järjestyksessä, kuin Hän on ne todennäköisesti lausunut, enkä avaa kaikkia, vaan ainoastaan neljä.

Vältän myös sekaantumasta siihen teologiseen kiistan, mikä lausunto on tullut missäkin kohtaa.

Aluksi Jeesuksen huuto, jonka merkitystä suurin osa kristikunnasta ei ole vieläkään tajunnut.

Luuk.23:34. Mutta Jeesus sanoi: "Isä, anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä, mitä tekevät."

Tämä Jeesuksen huuto tekee tyhjäksi Juutalaisvainojen oikeutuksen.

Se, kuuliko Isä Poikansa huudon ja toteuttiko, näkyy selvästi heprealaiskirjeessä.

Hepr.5:7. Lihansa päivinä Kristus voimakkain huudoin ja kyynelin uhrasi rukouksia ja anomuksia Jumalalle, joka voi pelastaa hänet kuolemasta, ja hänen rukouksensa kuultiin hänen jumalanpelkonsa (voidaan kääntää myös ”mielensä pyhyyden”) tähden.

Sitten toinen huuto.

Joh.19:28. Tämän jälkeen, kun Jeesus tiesi, että kaikki oli jo täytetty, hän sanoi, jotta Raamatun sana toteutuisi: "Minun on jano." 29. Siellä oli astia täynnä hapanviiniä. Sotilaat kastoivat sienen hapanviiniin, panivat sen iisoppiruo'on päähän ja ojensivat hänen huulilleen.

Tämäkin huuto on profetoitu kahdesti, ensin.

Ps.22:16. (alku) Minun voimani on kuivettunut kuin saviastian siru, ja kieleni on tarttunut kitalakeeni.

Sitten.

Ps.69:22. He panivat koiruohoa ruokaani, ja juottivat hapanviiniä janooni.

Sitten huuto, jossa on monien profetioiden täyttymys.

Joh.19:30. Kun Jeesus oli ottanut hapanviinin, hän sanoi: "Se on täytetty!"  Sitten hän kallisti päänsä ja antoi henkensä.

Sanoilla ”Se on täytetty”, ei Jeesus tarkoittanut juoman antamista, vaan sen merkitys oli.

 ”Minä olen täyttänyt tahtosi isäni, ja sen mitä varten tulin ihmiseksi maailmaan”

Tämä lausunto ei ole Raamatussa, vaan se on minun kalpea tulkintani.

Sitten vielä eräs Messiaaninen huuto, josta on profetia, ensin profetia.

Ps.22:2. ”Jumalani, Jumalani miksi hylkäsit minut”

Israelissa silloin vallitsevan opetuksen mukaan Messias on kerran huutava tämän, ja huuto on oleva eräs Messiaan merkkejä, se kuului, ja sen sai, vain Messias huutaa.

Ps.22:2 toteutuminen

Matt.27:46. Yhdeksännen tunnin vaiheilla Jeesus huusi kovalla äänellä: "Eeli, Eeli, lema sabaktani?" Se merkitsee: Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut?

Tällä huudolla Jeesus antoi viimeisen Messiaan merkin.

 

Viikon kuluttua kerron vielä lisää Pääsiäiseen liittyvää, jos Jumala suo, ja henkisesti jaksan, vaikean tilanteeni vuoksi.