Ps. 3:4. Mutta sinä, Herra, olet minun suojakilpeni. Sinä olet kunniani, sinä nostat minun pääni pystyyn.

Vaikka tämä Psalmin jae puhuu alkujaan Jumalasta, niin se on myös Jumalan puhetta ihmiselle, myös sinulle hyvä lukijani.

Mutta sinä, Herra, olet minun suojakilpeni.

Jeesuksella olisi ollut suojakilpi, jos vain olisi käyttänyt.

Hän sanoi, että olisi voinut kutsua enemmän kuin 12 legioonaa enkeleitä, jos olisi halunnut. Roomalainen legioona oli 6000 miestä, ja se kerrottuna kahdellatoista on 72 000.

Enemmän kuin tällaisen enkeliarmeijan Jeesus olisi saanut kilvekseen, silti Hän otti ja kantoi syntimme ristille.

Jeesus tiesi Isän olevan Hänen suojakilpensä, eikä kutsunut enkeleitä, eikä sallinut ihmisten auttavan, sillä päämäärä, ja koko tie, joka piti kulkea, oli täysin selvä, Hän oli valmis siihen.

Kun Pietari aikoi puolustaa miekallaan Jeesusta, Hän ei sitäkään sallinut vaan sanoi.

Näin usein mekin herkästi luotamme liikaa maallisiin keinoihin, emmekä turvaa Jumalaan vaikeuksissamme.

sinä olet kunniani

Jeesus tunnustaa ylipappi Kaifaan ja Suuren Neuvoston edessä Isän kunniakseen.

Matt.26:64. Jeesus vastasi: "Sinäpä sen sanoit. Mutta minä sanon teille: tästedes te saatte nähdä Ihmisen Pojan istuvan Voiman oikealla puolella ja tulevan taivaan pilvien päällä."

Jeesus sanoi opetuslapsilleen ylösnoustuaan.

Matt.28:18. Jeesus tuli heidän luokseen ja sanoi heille: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.

Sanoissa Minulle on annettu, Jeesus tuo esiin Isän kunnian, koska kukaan muu ei olisi voinut Hänelle antaa kaikkea valtaa kuin Isä.

Ihmisten kesken on suurin kunnia yleensä joku asema, koulutus, virka, raha, saavutukset yms. joka kuitenkin on katoavaa.

Mikä on sinun kunniasi hyvä lukijani, onko Herra Jeesus, pidätkö Häntä kunnianasi?

sinä nostat minun pääni pystyyn.

Sanonta tarkoitti siihen aikaan pelon, tai tappion ajan olevan ohi, sekä rohkeuden saamista.

Pään nostaminen näkyi jo siinnä, ettei Hän kutsunut enkeleitä, koska tiesi Isän tahdon olevan ihmisten lunastus synneistä verellään, kärsimällä ristin kuoleman.

Pää pystyssä kohti kärsimyksiä meno, näkyy myös Hänen ilmoituksessaan opetuslapsilleen, jo kaksi päivää etukäteen.

Matt.26:2. "Te tiedätte, että kahden päivän kuluttua on pääsiäinen. Silloin Ihmisen Poika luovutetaan ristiinnaulittavaksi." 

Isä nosti Poikansa pään pystyyn, se näkyy Jeesuksen monissa toimissa, ja sanoissa, kuten myös Hänen Getsemanessa rukoilunsa jälkeen.

Matt.26:45. Sitten hän tuli opetuslasten luo ja sanoi heille: "Te nukutte vielä ja lepäätte! Katsokaa, hetki on lähellä. Ihmisen Poika annetaan syntisten käsiin. 46. Nouskaa, lähtekäämme! Se, joka minut kavaltaa, on lähellä."

Vaikka Jeesus tiesi, mikä tulee tapahtumaan, Hän riensi kohti päämäärää, sinun vuoksesi hyvä kuulijani, että olisit kerran Taivaassa.

Jeesus oli pää pystyssä Pilatuksenkin edessä ja osoitti luottamuksen Isään Jumalaan.

Onko meillä luottamus kaikkien vaikeuksien keskellä Isään Jumaan?

Joh.18:36. Jeesus vastasi: "Minun kuninkuuteni ei ole tästä maailmasta. Jos kuninkuuteni olisi tästä maailmasta, palvelijani olisivat taistelleet, ettei minua olisi annettu juutalaisten käsiin. Minun kuninkuuteni ei kuitenkaan ole täältä."

Näiden lisäksi paljon muutakin näkyy tässä jakeessa, mutta en mene niihin.

Sitten tuo edellisen jakeen salaperäinen sana Sela

Sillä on monta merkitystä, mutta nostan esiin niistä vain kolme, mielestäni tärkeintä.

Ensiksi se tarkoittaa Pyhän Hengen ohjausta, ja Pyhä Henki tahtoo ihmisten pysähtyvän ajattelemaan, ja vastaanottamaan Jumalan ilmoituksen

Toiseksi Sela on vanhassa hepreassa tarkoittanut myös kalliota.

Kolmanneksi sen tulkitaan myös merkitsevän ”Ole minulle armollinen ja suosiollinen”.

Uskon sen pohjimmiltaan tarkoittavan elämämme Kallion, Kristuksen edessä nöyrtymistä, ja kuuntelemista mitä Hänellä on meille sanottavaa, ja elämistä Hänelle.

Hyvä lukijani, missä on kilpesi, kunniasi ja Selasi?